Ustaz Fathul Bari Mat Jahya
Di
mana sahaja pada hari ini orang bercakap tentang perpaduan dan
penyatuan. Akan tetapi kadangkala perpaduan dan penyatuan yang
diharapkan tidak jelas asasnya. Ada yang bercakap tentang perpaduan
bangsanya sahaja. Ada pula bercakap tentang perpaduan masyarakat
komuniti setempatnya, ada yang bercakap tentang perpaduan ahli-ahli di
dalam parti, ada yang bercakap tentang perpaduan di tempat kerjanya.
Asas perpaduan bagi umat Islam seperti yang Allah Ta’ala sebutkan di dalam Al-Quran, maksudnya: “Hendaklah kamu berpegang teguh pada tali ALLAH SWT dan jangan kamu berpecah belah.” (surah Ali Imran, 3: 103)
Salman
Al-Farisi datang daripada Parsi dan kemudian bertemu dengan Nabi SAW,
datang bangsa-bangsa Arab dari luar seperti Abu Dzar al-Ghifari dan
sebagainya menemui Nabi SAW sesuai dengan firman ALLAH yang disebutkan
di dalam Al-Quran, maksudnya:
“Wahai
manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan
dan Kami menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu
saling kenal-mengenal antara satu sama lain. Sesungguhnya orang yang
paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa
diantara kamu.” (surah Al-Hujurat, 49: 13)
Itulah
asas Islam, Islam tidak pernah meletakkan bangsa sebagai asas perpaduan
tetapi Islam meletakkan pegangan agama sebagai asas. Kerana ALLAH SWT
menyebutkan bahawasanya orang yang paling mulia di sisi-Nya adalah orang
yang paling bertakwa.
Jadi
janganlah kita keliru, sesungguhnya asas perpaduan umat Islam adalah
atas akidahnya. Kita semua perlu faham dan ketahui perpaduan manusia
perlu dibina atas asas akidah. Allah SWT menjanjikan di dalam Al-Quran,
maksudnya:
“Dan
Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan
mengerjakan amal-amal yang saleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan
menjadikan mereka berkuasa di atas muka bumi, sebagaimana Dia telah
menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan
meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk mereka, dan
Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam
ketakutan menjadi aman sentosa.” (surah An-Nur, 24: 55)
Itu
adalah janji ALLAH SWT kepada orang yang beriman dan beramal soleh. Jadi
segala bentuk perpaduan, asas perpaduan itu harus terbina atas iman
yakni akidah. Kalau kita bina perpaduan atas asas selain akidah, kita
akan terperangkap samada dalam kepentingan kekuasaan atau harta benda.
Dua penghalang besar perpaduan
Terdapat
beberapa perkara yang menjadi penghalang kepada asas perpaduan dan
penyatuan yang kita cuba bina. Imam Ibnul Qayyim ketika menyebut tentang
fitnah (ujian) yang berlaku kepada manusia berkata ia boleh dibahagikan
kepada dua; pertama fitnah syubhat (keliruan), kedua fitnah syahwat (dorongan hawa nafsu).
Kata Nabi di dalam hadis, maksudnya: “Sesiapa
yang memberikan jaminan kepadaku untuk menjaga apa yang berada di
antara dua tulang pahanya (kemaluannya) dan menjaga sesuatu yang berada
di antara dua tulang rahangnya (lidahnya), aku memberi jaminan kepadanya
syurga ALLAH SWT.” (riwayat Imam al-Bukhari)
Manusia
dengan kehormatan dan lisannya yakni perkataan, apa yang dia makan, ini
semua merupakan syahwat. Bagaimana fitnah wanita pada hari ini apabila
Nabi SAW gambarkan fitnah paling besar yang Nabi tinggalkan setelah
kewafatan baginda adalah fitnah wanita. Berapa ramai pemimpin-pemimpin
dunia jatuh kerana wanita, pornografi, skandal, dan sebagainya.
Fitnah harta dan wang ringgit
Rasuah,
korupsi, dan hal-hal seumpamanya seringkali orang merujuknya kepada
pemerintah dan pemimpin negara. Hakikatnya rasuah ini berlaku dalam
semua peringkat dan semua parti politik, dan memang pasti tidak ada
mana-mana parti politik yang meletakkan rasuah sebagai dasar parti
mereka.
Kemungkaran
yang berlaku adalah pada ahli-ahli yang tidak bertanggungjawab yang
berada di dalam parti ini, merekalah yang merosakkan gerakan dan
menyeleweng daripada tujuan asas perjuangan mereka. Kita perlu adil
dalam menghukum, jangan kerana seorang habis semua dipukul rata. Itu
bukan caranya kita berbicara kerana agama dan kerana ALLAH dan Rasul.
Nabi
SAW memberi perumpamaan orang yang gila kepada dunia, pangkat dan kuasa,
harta benda dan wang ringgit seperti serigala yang sedang lapar menuju
dan menerkam kambing. Begitu jugalah manusia dalam mengejar dunia
mereka. Di dalam hadis lain Nabi menyatakan bahawa dicampakkan ke dalam
hati mereka penyakit al-wahn seperti yang dijelaskan dalam hadis riwayat Imam Abu Dawud.
Fitnah kuasa
Nabi
pernah menegur seorang sahabatnya, Abu Dzar Al-Ghifari di mana beliau
pernah datang menemui Nabi dan meminta agar dirinya dilantik menjadi
Gabenor. Kata Nabi, Maksudnya: “Janganlah kamu meminta untuk menjadi
pemimpin, sesungguhnya kamu lemah.”
Apa
maksud lemah sedangkan Abu Dzar adalah sahabat Nabi, orang yang memiliki
ilmu (‘alim), berjuang bersama-sama Nabi, tetapi Nabi mengatakan dia
lemah. Ulama membahaskan apa maksud Nabi mengatakan sahabatnya lemah.
Ulama berpendapat berkemungkinan beliau mempunyai kekurangan dari sudut
pengurusan. Ini cara Nabi SAW mendidik kita dalam berpolitik. Bukan
sekadar berilmu, pandai bercakap, pandai mengulas. Kata Nabi di dalam
hadis, maksudnya:
“Allah
tidak mengangkat ilmu itu dengan sekali cabut, tetapi Allah mengangkat
ilmu itu dengan mematikan para ulama, (lalu) manusia akan mengambil
orang yang jahil sebagai pemimpin, lalu mereka ini ditanya dan mereka
memberi fatwa tanpa ilmu, maka mereka menjadi sesat dan menyesatkan
manusia. ” (riwayat Bukhari dan Muslim)
Siaran akhbar, Ahad 26 Ogos 2012
No comments:
Post a Comment