Oleh
Dr Zaharuddin Abd Rahman
SOALAN
Saya
ada terdengar cermaah Dr di radio dan Dr ada mengatakan sebuah
pelaburan Islam tidak boleh dijamin keuntungan dan juga modalnya, oleh
pihak pengusaha. Bolehkah Dr memberikan sedikit penjelasan khususnya
dari segi fatwa badan ulama Islam dan dalilnya jika boleh. Jutaan terima
kasih diucapkan.
JAWAPAN
Memang
benar, hampir semua orang yang mempunyai lebihan wang untuk melabur
sukakan sebuah pelaburan yang rendah risiko dan tinggi pulangannya,
namun itu di luar norma kebiasaan dan sifat sesebuah pelaburan menurut
perspektif Islam. Islam amat mementingkan kesaksamaan di antara pelabur
dan pengusaha dan walaupun jaminan keuntungan itu dianggap sebagai suatu
yang sangat disukai, ia sebenarnya mengakibatkan ketidakadilan kepada
pengusaha, lantaran terpaksa membayar sesuatu kepada pelabur di ketika
mengalami kerugian. Ketidakadilan pula kepada pelabur lantaran akan
hanya mendapat peratusan terhad yang dijanij di waktu keuntungan
melepasi peratusan yang dijanjikan.
Perlu
difahami, rasa tidak adil dan rasa ditindas BUKAN penentu ('illah)
halal haram dalam bab riba, justeru jika sekiranya pihak penguasaha
secara SUKARELA menawarkan jaminan keuntungan sekalipun, ia tetap haram
kerana wujudnya illah pengharaman iaitu, 'hutang wang dengan pulangan
lebih yang dijanjikan', tidak kira sama ada kedua-dua pihak suka sama
suka atau tidak.
Menyentuh
bab jaminan modal dan keuntungan ini, pelbagai resolusi persidangan
cendiakawan Fiqh telah dikeluarkan, antara yang paling berpengaruh
adalah seperti berikut:-
1. Badan Perakauanan dan Kewangan Islam Antarabangsa (AAOIFI)Majlis Sharīʾah AAOIFI memutuskan seperti berikut:-
يد الشركاء على مال الشركة يد أمانة فلا ضمان على الشريك إلا بالتعدي أو التقصير. ولا يجوز أن يشترط ضمان أي شريك لرأس مال شريك آخر.
Ertinya:
“Tanggungan para rakan kongsi terhadap modal perkongsian adalah
tanggungan jenis amanah, maka tiada jaminan boleh diberikan kepada rakan
kongsi kecuali apabila wujud pencerobohan atau kecuaian. Tidak juga
harus disyaratkan jaminan (walau) diberikan oleh mana-mana rakan kongsi
kepada modal rakan kongsi yang lain.” (Al-Maʾāyir al-Sharʾiyyah,
AAOIFI, hlm 164)
Selain itu, dalam resolusi berkaitan Ad-Ḍamānāt, AAOIFI memutuskan sebagai berikut:-
لا
يجوز اشتراط الكفالة أو الرهن في عقود الأمانة ..لمنافاتهما لمقتضاها ما
لم يكن اشتراطهما مقتصرا على حالة التعدي أو التقصير أو المخالفة وبخاصة
عقود المشاركات والمضاربة..ولا يجوز تسويق عملياتها على أنها استثمار
مضمون.
Ertinya: “Tidak harus disyaratkan kafālah atau rahn
dalam kontrak-kontrak amanah…disebabkan bercanggah keduanya dengan
kandungan kontrak amanah, kecuali jika syarat itu hanya terhad kepada
ketika wujdunya kecuaian dan pencerobohan atau percanggahan, khususnya
dalam kontrak mushārakah dan muḍārabah..dan tidak harus juga dipromosi seolah produk pelaburan ini adalah sebuah pelaburan yang dijamin”
2. Majallah al-Ahkām Al-ʾAdliyyah
الأمانة غير مضمونة، فإذا هلكت أو ضاعت بلا صنع الأمين ولا تقصير منه لا يلزمه الضمان.
Ertinya:
“(Kontrak) amanah tidak boleh dijamin, justeru apabila musnah atau
hilang bukan disebabkan perbuatan yang pemegang amanah dan buka asbab
kecuaian darinya, tidak boleh dimestikan baginya jaminan (gantian)”
(Syarh Al-Majallah, Salim Rustam Baz, hlm 426)
Perlu
difahami, kontrak pelaburan Islam dikategorikan sebagai kontrak amanah
yang mana kedua-dua pihak dalam kontrak amanah seperti mushārakah
adalah rakan kongsi yang perlu saling bantu membantu atas dasar
keduanya pemegang amanah (amīn) terhadap wang modal masing-masing.
Mereka bersepakat menggunakan modal tadi bagi menghasilkan keuntungan
yang boleh dinikmati bersama, bukannya satu pihak terpaksa menjamin
keuntungan atau keselamatan modal rakan kongsi yang lain. Jika itu
dilakukan, ia mencarikkan asas utama kontrak amānah. Tiada alasan
munasabah dan boleh diterima hukum Islam boleh menjustifikasikan
tindakan terbabit, kecuali apabila terdapatnya pecah amanah dan kecuaian
yang jelas. (Al-Maʾāyir al-Sharʾiyyah, AAOIFI, hlm 67)
Seterusnya
apabila pemberian duit atas nama pelaburan, kemudian dijanjikan
pulangan tertentu dan jaminan modal maka ia akan berubah sifatnya
menjadi riba, tetapi nafsu manusia yang sukakan keuntungan pastinya akan
merasa tidak selesa dengan hukum ini.
Inilah punca utama pelaburan dengan jaminan keuntungan menjadi batal, berikut Majlis Penasihat Shariah Dunia, AAOIFI berikut teks fatwanya :-
إذا شرط أحد الطرفين لنفسه مبلغاً مقطوعاً , فسدت المضاربة
Ertinya
: "Apabila mana-mana pihak menetapkan baginya satu jumlah untung yang
tetap dan pasti, maka rosaklah aqad pelaburan Mudarabah itu" (
Al-Ma'ayir As-Syaiyyah, AAOIFI, hlm 240)
Ingin
tegaskan sekali lagi bahawa keputusan Majlis Fatwa kebangsaan yang
mengharamkan Pelaburan Melalui Internet adaah kerana beberapa ciri
tertentu, yang paling utama adalah kerana jaminan dan promosi keuntungan tetap dan jaminan modal
dalam sebuah pelaburan. Sebenarnya ciri ini juga telah diputuskan
haram secara sepakat Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada tahun 1992 yang
mewartakan :
"إنه
لا يجوز في المضاربة أن يحدد المضارب لرب المال مقداراً معيناً من المال ,
لأنه يتنافى مع حقيقة المضاربة ولأنه يجعلها قرضاً بفائدة"
"Sebarang
pelaburan yang mana pihak pengusaha (mudarib atau syarikat) menjamin
satu kadar pulangan tertentu kepada pelabur (peserta), maka ia adalah
haram oleh kerana ia telah menukar sifat pelaburan secara Islam kepada
elemen pinjaman dengan janji faedah Riba" ( Majma Fiqh Al-Islami, Qarar wa Tawsiat)
Malah Ijma ( persepakatan ulama ) dalam hal ini juga telah ada, ia di catat di dalam Keputusan Majlis Kesatuan Fiqh Sedunia apabila disebutkan:
وقد أجمع الأئمة الأعلام: على أن من شروط صحة المضاربة، أن يكون الربح مشاعاً بين رب المال والمضارب، دون تحديد قدر معين لأحد منهما،
Ertinya
: "Telah ijma seluruh imam-imam (mujtahid) di mana termasuk dalam
syarat sah sesebuah pelaburan "mudarabah" itu adalah mestilah
pembahagian keuntungan dibuat secara nisbah untuk si pelabur dan
pengusaha tanpa menentukan jumlah tertentu bagi sesiapa antara mereka "
Maka
jika ditentukan 2.5 % dari modal akan diberi sebagai untung atau 250 %
dari modal sebagai untung atau RM 150 setiap bulan, maka ia adalah sama
bercanggah dengan nas fatwa di atas, kerana ia sudah ditetapkan,
berbanding cara yang sah di sisi Islam iaitu meletakkan peratusan 30 %
dari keuntungan ( jika ada)..maka jumlah hanya akan diketahui apabila
perusaha itu sampai tempoh matangnya , kiraan untung akan dibuat tatkala
itu, dan barulah boleh diketahui berapa jumlah 30 % dari untung itu.
Malah jika tiada untung, maka tiadalah guna lagi 30 % itu.
BEBERAPA DALIL
Selain
dalil hadis yang telah disebutkan banyak kali sebelum ini dan juga
dalil Al-Quran yang melarang sesama manusia memakan harta yang lain
secara bathil. Antara dalil tambahan yang menunjukkan jaminan sebegitu
tidak dibenarkan adalah dari kata Sayyidina Ali :-
لا ضمان على من شورك في الربح
Ertinya : “Tiada jaminan ke atas sesiapa yang dikongsi keuntungan dengannya.” (Al-Mughni, Ibn Qudāmah, 5/32)Jika terdapatnya jaminan keuntungan atau jaminan modal, ia juga akan mencanggahi prinisp asal pelaburan Islam yang meletakkan konsep :-
الغنم بالغرم
Ertinya:
Keuntungan adalah melalui penanggungan risiko. (Al-Qawāʾid
Al-Fiqhiyyah, Al-Nadwi Ahmad.A, Dār Al-Qalam, Syria, 2000), p. 411;
Durar al-Ahkām Sharh Majallah Al-Ahkam, nombor 87, 9/90)Dalam keterangan kaedah ini disebutkan:
من ينال نفع شيء، يجب أن يتحمل ضرره
Ertinya:
Sesiapa yang berkehendak mendapatkan manfaat dari sesuatu, mestilah
baginya menanggung kemudaratannya. (Durar al-Ahkam Sharh Majallah
Al-Ahkam, nombor 85, 9/90)
Bermakna,
pihak yang boleh menerima keuntungan adalah pihak yang sama-sama
bersusah payah menanggung risko kerugian, sejurus mereka cuba
menghilangkan risiko terbabit, bahagian keuntungan tidak lagi wajar
diserahkan kepada mereka yang terjamin.
Hasilnya,
dalam kontrak pelaburan Islam, kesemua pihak pelabur dan rakan kongsi
akan sama-sama menanggung kebolehrugian, atas dasar tersebut kesemua
mereka berhak menerima keuntungan. Manakala keuntungan (jika ada) boleh
dikongsikan sama ada berdasarkan peratusan modal yang disuntik atau
apa-apa nisbah yang disepakati. Demikian menurut athar dari sayyidina
‘Ali kw :
الربح على ما يصطلحا عليه الشركاء والخسارة على قدر المال
Ertinya
: Pembahagian keuntungan adalah diatas apa yang dipersetujui manakala
kerugian mestilah di atas nilai modal masing-masing. (Musannad Ibn Abi
Shaybah, matba’ah al-Rushd, Riyadh, jil 4, hlm 268)
SekianDr. Zaharuddin Abd Rahman
No comments:
Post a Comment