Apabila
tibanya bulan Rabiul Awwal terutama 12 Rabiul Awwal, kebanyakan negara
Islam dan umatnya akan menyambut perayaan yang mereka warp-warkan
sebagai lambang kecintaan mereka kepada Rasul mereka, Muhammad
shallallahu ‘alaihi wa sallam iaitulah perayaan Maulid Nabi atau
Kelahiran Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.
Pada hari tersebut ramailah manusia
yang bernama muslim akan berarak, berselawat, bahkan ada yang menyanyi
dan menari dengan nama cinta kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam.Namun, apakah erti sebenarnya cinta
kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam? Bagaimanakah pula
hukumnya mereka yang tidak menyambut maulid ini?Adakah mereka kafir atau
fasiq kerana tidak cinta kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam ? Maka dalam rangka merungkai persoalan ini kita perlu memahami
beberapa perkara berikut:
Pertama: Cinta Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah Iman
Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:
لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ مَالِهِ وَأَهْلِهِ ، وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
Maksudnya: “Tidak (sempurna) Iman
seseorang kamu sehinggalah aku menjadi orang yang paling dia cintai
melebihi hartanya, keluarganya, dan manusia lain sekaliannya”.
[al-Bukhari & Muslim].
Oleh itu, kecintaan kepada
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bukanlah perkara yang boleh
dimain-mainkan tetapi perlu direalisasikan dengan benar dalam hati dan
dizahirkan melalui anggota.
Kecintaan kepada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam sebagaimana yang dinyatakan para Ulama ada
cinta ikhtiari yang diusahakan oleh seorang mukmin melalui mengikut
jejak langkah dan sunnah baginda bukan semata-mata cinta tabii kerana
jika dapat lihat bagaimana Abu Talib, antara manusia yang sangat
cintakan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam namun dia termasuk
ahli neraka. Kenapa? Kerana dia hanya cintakan Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam sebagai anak saudaranya dan keluarganya bukan sebagai
Rasul (utusan) daripada Allah dan mengikut ajarannya.
Kedua: Cinta Nabi itu Ibadah dan Sahabat adalah Ikutan Terbaik Padanya
Apabila kita telah memahami cinta
Nabi itu Iman dan bukan sekadar cinta tabii, maka kita dengan sendirinya
faham cinta Nabi itu Ibadah khusus yang diberi ganjaran pahala padanya
dan syarak telah menentukan caranya.
Kita perlu juga faham, dalam
melaksanakan ibadah, para Sahabat adalah golongan yang paling layak
untuk diikuti atas sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:
خَيْرُ
النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ
ثُمَّ يَجِيءُ أَقْوَامٌ تَسْبِقُ شَهَادَةُ أَحَدِهِمْ يَمِينَهُ
وَيَمِينُهُ شَهَادَتَهُ
Maksudnya: “Sebaik-baik manusia
adalah (yang hidup) dalam kurunku, kemudian yang datang selepas mereka,
kemudian yang datang selepas mereka, kemudian akan ada kaum yang
kesaksian mereka mendahului sumpah mereka, dan sumpah mereka mendahului
kesaksian mereka”. [al-Bukhari & Muslim].
Ulama Hadis menyatakan yang
dimaksudkan dengan kurun Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah para
Sahabat baginda, kemudian yang mengikut mereka adalah Tabiin dan
kemudian Tabi Tabiin dan tiga kurun ini dikenali sebagai al-Salaf
al-Soleh (Para Pendahulu Yang Baik) sebagaimana dalam riwayat yang lain
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
يَأْتِي
زَمَانٌ يَغْزُو فِئَامٌ مِنْ النَّاسِ فَيُقَالُ فِيكُمْ مَنْ صَحِبَ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيُقَالُ نَعَمْ فَيُفْتَحُ
عَلَيْهِ ثُمَّ يَأْتِي زَمَانٌ فَيُقَالُ فِيكُمْ مَنْ صَحِبَ أَصْحَابَ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيُقَالُ نَعَمْ فَيُفْتَحُ
ثُمَّ يَأْتِي زَمَانٌ فَيُقَالُ فِيكُمْ مَنْ صَحِبَ صَاحِبَ أَصْحَابِ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيُقَالُ نَعَمْ فَيُفْتَحُ
Maksudnya: “Akan datang zaman di
mana satu kelompok (tentera) berjihad lalu dikatakan kepada mereka:
‘Adakah antara kamu orang yang bersahabat dengan Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam?’ Maka dijawab: Ya; maka diberi kemenangan kepada
mereka. Kemudian datang pula zaman di mana (mereka berjihad) lalu
dikatakan: ‘Adakah dalam kalangan kamu orang bersahabat dengan sahbat
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam?’ dijawab: Ada. Maka diberi
kemenangan kepada mereka. Kemudian datang pula zaman dikatakan kepada
mereka: ‘Adakah dalam kalangan kamu orang bersahabat dengan sahabat
kepada sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam?’ maka dijawab: Ada.
Maka diberi mereka kemenangan”. [al-Bukhari & Muslim].
Kita diwajibkan untuk mengikut jejak langkah mereka sebagaimana sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:
وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة كلهم في النار إلا ملة واحدة قالوا ومن هي يا رسول الله قال ما أنا عليه وأصحابي
Maksudnya: “Umatku akan berpecah
kepada 73 golongan yang semuanya dalam neraka kecuali satu”. Sahabat
bertanya: “Siapakah mereka (yang satu terselamat)?” Jawab baginda:
“Golongan yang mengikut aku dan para Sahabatku”. [al-Tarmizi, hasan].
Disebabkan Sahabat adalah manusia
yang sangat cintakan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam maka segala
tindakan Sahabat adalah lambang kecintaan yang paling sempurna terhadap
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam kemudian diikuti Tabiin
kemudian Tabi Tabiin.
Amalan yang ikhlas namun tidak
terdapat contoh daripada tiga kurun ini dalam urusan akidah dan ibadah
serta hukum hakam dianggap bukanlah amalan yang benar dan tidak diterima
syariat. Analogi mudahnya, seorang yang sangat rajin beribadah dan
mengharap pahala berganda daripada Allah subhanahu wata’ala lalu dia
melakukan solat subuh 4 rakaat dengan sengaja, maka dengan ijmak umat
solatnya batal dan tidak sah. Keikhlasan yang ada padanya tidak cukup
menjadi alasan untuk dia menambah atau mengurang apa yang telah Allah
subhanahu wata’ala tetapkan.
Ketiga: Sikap Ghuluw Adalah Dilarang
Ghuluw atau melampau dalam melakukan
sesuatu urusan agama sehingga terkeluar daripada landasan syariat
adalah dilarang. Emosi dan perasaan tidak menjadi salah satu sumber
agama Islam. Sebab itu kita jelaskan cinta kepada Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bukanlah cinta emosi seperti anak yang cintakan
ibunya atau suami yang cintakan isterinya tetapi ia adalah cinta yang
diusahakan menurut lunas-lunas syarak.
Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:
لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ
Maksudnya: “Janganlah kamu
mengagung-agungkan aku seperti mana kaum Nasrani mengagung-agungkan Ibn
Maryam (Nabi Isa ‘alaihis salam), sesungguhnya aku adalah hambaNya maka
katalah: Hamba Allah dan RasulNya”. [al-Bukhari & Ahmad].
Maka perbuatan kaum Nasrani yang
menjadikan Isa ‘alaihis salam sebagai salah satu Unsur Tuhan bukanlah
mereka lakukan kerana benci kepada Isa ‘alaihis salam tetapi kerana
terlalu sayangkan baginda namun perbuatan melampau mereka ini menjadikan
mereka musyrik dan kafir-nauzubillah min zalik- maka kita dilarang
bersikap ghuluw atau melampau dalam mencintai Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam sehingga kita melakukan perkara yang pada emosi kita
adalah tanda cinta kita kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
tetapi pada pandangan Allah subhanahu wata’ala dan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam sebagai terkeluar daripada batas syariat.
Antara contoh sikap melampau umat terdahulu yang dilarang syarak sebagaimana firman Allah subhanahu wata’ala:
ثُمَّ
قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ
مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ
اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا
كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا
رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ
أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ
Maksudnya: “kemudian Kami iringi
sesudah – mereka: Rasul-rasul Kami silih berganti, dan Kami iringi lagi
dengan Nabi Isa Ibni Maryam, serta Kami berikan kepadanya: Kitab Injil;
dan Kami jadikan dalam hati orang-orang yang mengikutnya perasaan belas
kasihan (sesama sendiri). dan (perbuatan mereka beribadat secara)
“Rahbaniyyah” merekalah sahaja yang mengadakan dan mereka-rekanya; Kami
tidak mewajibkannya atas mereka; (Mereka berbuat demikian) kerana
mencari keredaan Allah; Dalam pada itu mereka tidak menjaga dan
memeliharanya menurut yang sewajibnya. oleh itu, orang-orang yang
beriman (kepada Nabi Muhammad) di antara mereka, Kami berikan pahalanya,
dan (sebaliknya) banyak di antara mereka yang fasik – derhaka”.
[al-Hadid: 27].
Dalam ayat ini, Allah subhanahu
wata’ala menerangkan kepada kita sistem Rahib atau Paderi yang diadakan
dalam agama Nasrani bukanlah berasal daripada syariat Nabi Isa ‘alaihis
salam tetapi bidaah atau rekaan pengikut selepas baginda atas emosi
mereka yang terlalu cintakan Allah subhanahu wata’ala dan ingin
beribadat, namun akhirnya kerana ibadat tersebut bukanlah daripada Allah
subhanahu wata’ala maka mereka gagal mengikut sistem ciptaan mereka
sendiri dan menyalah gunakannya.
Imam Ibn Kasir r.h menyatakan Allah subhanahu wata’ala mencela kaum Nasrani dalam ayat ini atas dua perkara:
Pertama: Mereka membuat rekaan dan ciptaan dalam urusan ibadat
Kedua: Mereka menyalahgunakan bidaah tersebut yang pada asalnya menurut dakwaan mereka untuk beribadah kepada Allah subhanahu wata’ala. [Ibn Kasir, 8/29].
Keempat: Apa Yang Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam Tinggalkan Adalah Sunnah Juga Ditinggalkan
Perkara yang perlu kita ketahui
juga, sunnah bukan sahaja berlaku dalam perkara yang Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam lakukan, bahkan apa yang baginda dan para Sahabat r.a
tinggalkan. Dalam Usul Fiqah dinyatakan:
ترك النبي صلى الله عليه وسلم لفعل ما مع وجود المقتضي له وانتفاء المانع يدل على أن ترك ذلك الفعل سنة وفعله بدعة
Maksudnya: “Perbuatan Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam meninggalkan sesuatu perbuatan dalam
keadaan wujudnya keperluan terhadap perkara tersebut dan tiadanya
halangan menunjukkan meninggalkan perbuatan tersebut adalah sunnah dan
melakukannya adalah bidaah”. [Min Usul al-Fiqh Inda Ahli al-Hadis,
1/82].
Maka, perbuatan yang ada keperluan
di zaman Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam seperti azan untuk solat
hari raya misalnya ada keperluan untuk dilakukan bagi menyeru manusia ke
musolla dan tiada pula yang mengahalang Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam melakukannya namun Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak
melakukannya maka difahami azan untuk solat eid tidak disyariatkan
bahkan melakukannya adalah dilarang oleh sebab Ulama telah ijmak tidak
disyariatkan azan untuk solat eid dan meninggalkan azan sewaktu solat
eid itu adalah sunnah yang disebut sebagai Sunnah Tarkiyah.
Perbuatan yang Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam tinggalkan kerana tiada keperluan di zaman baginda
seperti mengumpul al-Qur’an dalam mushaf atau kerana ada halangan
seperti solat terawih berjemaah kerana ditakuti diwajibkan oleh Allah
subhanahu wata’ala lalu umat akhir zaman akan lemah melakukannya, maka
perbuatan ini apabila wujud keperluan selepas zaman baginda atau hilang
penghalangnya maka boleh dilakukan dan tidak menjadi bidaah.
Kelima: Perayaan Adalah Tauqifi dan Dilarang Tasyabuh
Perayaan dalam Islam adalah terhad kepada apa yang dinaskan oleh syarak sebagaimana dalam hadis:
عن أنس قال قدم رسول الله صلى الله
عليه و سلم المدينة ولهم يومان يلعبون فيهما فقال ” ما هذان اليومان ” ؟
قالوا كنا نلعب فيهما في الجاهلية فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ” إن
الله قد أبدلكم بهما خيرا منهما يوم الأضحى ويوم الفطر “
Maksudnya: Daripada Anas bin Malik
r.a katanya: ‘Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tiba di Madinah
dan bagi penduduknya mempunyai dua hari yang mereka bergembira (bersuka
ria) padanya’. Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Apakah dua
hari ini?” Jawab mereka: ‘Adalah kami di zaman Jahiliah bersuka ria
padanya’. Maka sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:
“Sesungguhnya Allah telah menggantikan keduanya dengan dua hari yang
lebih baik iaitu perayaan al-Adha (Korban) dan al-Fitri (Raya Puasa)”.
[Abu Daud, Ahmad].
Hadis ini menunjukkan bahawa
perayaan dalam Islam adalah hak syariat, tidak boleh seseorang
menjadikan apa-apa hari sebagai sambutan yang berulang-ulang terhadap
sesuatu perkara melainkan ada nas syarak dan syarak pula telah
menghadkan perayaan itu kepada dua sahaja dalam setahun iaitu Hari Raya
Korban dan Hari Raya Puasa.
Demikian juga Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam melarang kita meniru gaya hidup kaum kafir sama ada
ibadat mahupun adat. Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:
من تشبه بقوم فهو منهم
Maksudnya: “Sesiapa yang meniru sesuatu kaum maka dia termasuk kaum tersebut”. [Abu Daud, Jayyid].
Para Ulama telah ijmak dilarang kaum
muslimin meniru gaya hidup kaum kafir dan terutama dalam perayaan
mereka. Sebagaimana kami jelaskan dalam risalah sebelum ini, dilarang
keras kita menyertai kaum kafir dalam perayaan mereka walaupun sekadar
mengucap selamat.
Kedudukan Maulid Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
Apabila kita melihat kepada
kaedah-kaedah yang kita nyatakan di atas, maka kita dapati perayaan
Maulid Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah dilarang dalam syariat
dan bukanlah lambang kecintaan kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
yang sebenar. Ini kerana Maulid Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
bukanlah berasal daripada Umat Islam tetapi ciptaan kaum Ismailiah yang
menjajah Mesir suatu ketika dahulu yang dikenali juga sebagai kerajaan
Fatimiah. Ulama telah bersepakat Syiah Ismailiah terkeluar daripada
Islam yakni kafir.
Demikian juga perayaan Maulid Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam merupakan penambahan terhadap perayaan
yang telah ditetapkan dan ini termasuk ghuluw dalam ibadah kerana mereka
cipta perayaan tanpa nas yang jelas.
Dakwaan bahawa menyambut perayaan
Maulid sebagai tanda kecintaan kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
adalah batil kerana ciri-ciri syar’i cinta kepada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam itu adalah mengikut sunnah baginda bukan
menambah dan mereka cipta ibadah yang tidak ada asal daripada syariat.
Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:
مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ
Maksudnya: “Sesiapa yang mencipta
perkara baharu dalam urusan (agama) kami yang tidak ada asal daripadanya
maka amalan itu tertolak”. [al-Bukhari & Muslim].
Oleh itu, ketahuilah bahawa kami,
Ahli Sunnah wal Jamaah yang menolak amalan sambutan Maulid Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam ini adalah kerana kami terlalu cintakan
baginda dan sunnah baginda bukanlah kerana kami benci atau tidak suka
tetapi memang kami terlalu benci terhadap amalan yang menyalahi sunnah
baginda dan al-Salaf al-Soleh.
Wallahua’lam.
No comments:
Post a Comment