Sunday, January 23, 2011

CUTI.......


   Sejukkkk...damai je kampung aku...dulu,kini dan aku tak pasti sampai bila kewujudannnya...dari kecil sampai lah aku kini, dah 26 tahun usiaku.....kampungku masih lagi bertahan meskipun sekitarnya tidak dapat menolak kehadiran jentolak membawa perubahan...perubahan politik,ekonomi,atau sosial...hal yang terlalu luas untuk dibincangkan pro dan kontranya dalam erti kata lain..bukan ketika aku tenang menghirup udara segar pepagi ni...hehehe..
   Haihhh banyak dah berubah..ku fikirkan perubahan dunia....apa yang berubah pada penulis skrip sejarah diri ni...ermmm...sepertinya..kematangan fikir merupakan satu dimensi mengejar kematangan hidup yang sangat luas...untuk usia yang ku habiskan dan pengalaman yang ku cari hikmahnya...aku belum mampu melakarkan kenikmatan hidup yang maksimal di atas redha Ilahi...sekadar mencuba untuk memiliki kematangan yang bebas dari nilai hedonisme 100 %..mungkin masih tak terdaya barangkali...tetapi...perubahan itu sesuatu yang pasti....
   Apa yang dinilai sebagai kejumudan..apa yang dinilai sebagai kemodenan....apa yang menjadi standard ukur kesejahteraan diri...apa yang menjadi harapan diri...padaku semuanya terangkum dalam hubungan 3 segi antara aku,alam dan pencipta.... yang kembali pada kesempurnaan tindakan selalunya pengalaman dari ketidaktahuan...yang seiring bersama usia selalunya ialah kedutan fizikal yang barangkali bisa dijadikan standard awal keimaman seseorang....dan yang menilai ketinggian budi...ialah sulaman amal berdasarkan keyakinan ilmu yang pasti....dan ilmu yang pasti tak pernah berdiri sendiri tanpa sumber kebenaran yang hak...dan yang hak mengatur hidup...adalah pencipta yang tidak memerlukan apa yang aku dan kamu perlukan untuk hidup dan bernafas....
   Untuk hari ini...aku cuma bisa berharap dan aku pasti mencuba sedaya upaya untuk sedikit menghayati keberuntungan hidup dengan lafaz syukur...untuk hari ini..moga yang tercatat dalam mindaku..sebelum lelapku...ialah ilmu yang membawa aku mengenalMu..mengenal duniaku dan menyebar luaskan kenikmatan hidup berilmu dalam kesamaran nilai murni yang menuju kehampaan hidup...LEE102



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...